• +30 210 80 56 856

Οι συστάσεις παροχής του Ευρωπαϊκού πακέτου βοηθείας

Αναφερθήκαμε σε προηγούμενο άρθρο μας (01.06.20_Η ανακοίνωση του πακέτου βοηθείας της ΕΕ και τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία) για το πακέτο βοηθείας που πρότεινε η Ευρωπαϊκή επιτροπή με σκοπό

την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας. Στη χώρα μας, όπως αναφέραμε, αντιστοιχούν 32 δις ευρώ, τα 22,5 σε επιδοτήσεις και τα υπόλοιπα 9,4 δις σε χαμηλότοκα δάνεια.
Την προηγούμενη εβδομάδα ολοκληρώθηκε και το τελευταίο ECOFIN, το συμβούλιο των υπουργών οικονομίας της ΕΕ, υπό την Κροατική προεδρία που λήγει στις 30 Ιουνίου. Όπως αναμενόταν δεν υπήρξε απόφαση για την αποδέσμευση των διαθεσίμων της Ευρωπαϊκής βοηθείας λόγω της αντίστασης των ‘φειδωλών’ κρατών. Από τον επόμενο μήνα αναλαμβάνει την προεδρία της ΕΕ η Γερμανία με σκοπό να λύσει αυτό το θέμα στην βάση της πρότασης της επιτροπής.
Πάρα το γεγονός της μη απόφασης, στο συμβούλιο ορίστηκαν και καταγράφηκαν ο 10 συστάσεις παροχής αλλά και κατανομής της βοήθειας στην Ελλάδα. Αυτές είναι:
   • Το συμβούλιο προτείνει τα 32 δις του πακέτου που θα κατευθυνθούν στην χώρα μας να διατεθούν σε τομείς όπως τουρισμό (6,87 δισ. ευρώ), στο λιανικό εμπόριο (4,9 δισ. ευρώ), στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (4,27 δισ. ευρώ), σε βιομηχανίες με μεγάλη ενεργειακή ένταση (3,75 δισ. ευρώ), σε ψηφιακές επενδύσεις (2,82 δισ. ευρώ), σε μεταφορές κάθε είδους (2,73 δισ. ευρώ), στις κατασκευές (2,3 δισ. ευρώ), στην υγεία (1,37 δισ. ευρώ) και στον αγροδιατροφικό κλάδο (1,37 δισ. ευρώ).
   • Το Ecofin εξειδικεύει πως η Ελλάδα πρέπει να εστιάσει στην πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση την καθαρή και αποδοτική παραγωγή και χρήση ενέργειας, τις περιβαλλοντικές υποδομές, τις ψηφιακές υποδομές πολύ υψηλής χωρητικότητας και τις ψηφιακές δεξιότητες.
   • Μην εξαιρώντας την κατάσταση της ενισχυμένης εποπτείας που βρισκόμαστε, ζητά να επισπεύσει ώριμα έργα δημόσιων επενδύσεων και να προωθήσει τις ιδιωτικές επενδύσεις, μεταξύ άλλων, μέσω σχετικών μεταρρυθμίσεων.
   • Θεωρείται αναγκαία η πλήρης εφαρμογή των μέτρων έκτακτης ανάγκης και των υποστηρικτικών δημοσιονομικών μέτρων ως συνέχεια της χαλάρωσης της γενικής ρήτρας διαφυγής που μας επιτρέπει την δημιουργία ελλειμάτων στον προϋπολογισμό.
   • Ωστόσο το συμβούλιο επισημαίνει ότι όταν το επιτρέψουν οι οικονομικές συνθήκες, να επιδιώξει η κυβέρνηση την εφαρμογή δημοσιονομικών πολιτικών που αποσκοπούν στην επίτευξη συνετών μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών θέσεων και στη διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους.
   • Ζητείται να ενισχυθεί η ανθεκτικότητα του συστήματος υγείας και να εξασφαλιστεί επαρκή και ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη.
   • Συστήνεται να μετριαστούν οι επιπτώσεις της κρίσης στην απασχόληση και την κοινωνία, μεταξύ άλλων, με την εφαρμογή μέτρων όπως τα συστήματα μειωμένου ωραρίου εργασίας και η διασφάλιση αποτελεσματικής στήριξης της ενεργού συμμετοχής στον εργασιακό βίο. Εδώ απομένει εύσημα στην εφαρμογή του συστήματος Συν-εργασία και προτείνει την επέκταση ευέλικτων ρυθμίσεων εργασίας, όπως η τηλεργασία.
   • Προτείνεται η εφαρμογή μέτρων για την παροχή ρευστότητας και τη συνεχή ροή πιστώσεων και λοιπής χρηματοδότησης προς την οικονομία, με ιδιαίτερη έμφαση στις μικρομεσαίες εταιρείες που πλήττονται περισσότερο από την κρίση. Επίσης αναφέρει ότι θα πρέπει να δημιουργηθεί νέο πλαίσιο βοηθείας για την υποστήριξη του τραπεζικού συστήματος σε βιώσιμες λύσεις αναδιάρθρωσης χρέους.
   • Το συμβούλιο απονέμει στη χώρα μας εύσημα για την μέχρι τώρα ψηφιοποίηση του κράτους και προτείνει να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα και την ψηφιοποίηση της δημόσιας διοίκησης περαιτέρω και να προωθήσει τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων.
    • Τέλος ζητείται μετά την υγειονομική κρίση να συνεχιστούν και να ολοκληρωθούν οι μεταρρυθμίσεις σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που δόθηκαν από την χώρα μας για την επανεκκίνηση της βιώσιμης οικονομικής ανάκαμψης. Μέρος αυτών των δεσμεύσεων αποτελούν η εφαρμογή ειδικών μέτρων που συνδέονται με τις δημοσιονομικές και τις διαρθρωτικές πολιτικές, την κοινωνική πρόνοια, τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, τις αγορές εργασίας και προϊόντων, τις ιδιωτικοποιήσεις, τη λειτουργία του δικαστικού συστήματος, τη δημόσια διοίκηση και την καταπολέμηση της διαφθοράς.
Η συμπερασματική αναφορά του συμβουλίου αναφέρει για την Ελλάδα ότι εμφανίζει υπερβολικές μακροοικονομικές ανισορροπίες, κυρίως σε σχέση με το υψηλό δημόσιο χρέος, το μεγάλο απόθεμα μη εξυπηρετούμενων δανείων στους ισολογισμούς των τραπεζών και τον εξωτερικό τομέα, σε ένα πλαίσιο χαμηλής ακόμη δυνητικής ανάπτυξης και υψηλής ανεργίας. Κρίσιμης σημασίας σύμφωνα με το συμβούλιο αποτελεί η προσήλωση στην αναδιοργάνωση των τραπεζών με σκοπό να διατηρηθεί η χρηματοπιστωτική σταθερότητα και να αποδεσμευτούν πόροι στον τραπεζικό τομέα, ώστε να καταστεί δυνατή η χρηματοδότηση της οικονομικής ανάκαμψης.
Παρά το γεγονός ότι δεν βγήκε ‘λευκός καπνός’ στο τελευταίο συμβούλιο, συζητήθηκαν και καταγράφηκαν σημαντικές προτάσεις για την διάθεση της βοήθειας στην χώρα μας. Η επιτροπή Πισσαρίδη συντάσσει στρατηγικό σχέδιο για την απορρόφηση περί των 51 δις ευρώ μέχρι το 2024 σε συνολικές χρηματοδοτήσεις από την ΕΕ. Απομένει σε εμάς να τα διαθέσουμε όσο καλύτερα γίνεται με πολλαπλά πολλαπλασιαστικά οφέλη.
Οι εξειδικευμένοι Σύμβουλοι επιχειρήσεων της Financial Factor Consulting με την πολυετή εμπειρία τους βρίσκονται πάντα δίπλα στην Ελληνική επιχείρηση υποστηρίζοντας την σε όλα της τα σχέδια, ανεξαρτήτως μεγέθους, είτε αφορούν την καθημερινότητα της είτε την Στρατηγική της στόχευση.
Επιμέλεια Δονάτος Ι. Πετράτος
Financial Factor Consulting
Τμήμα Αναλύσεων

Άρθρα μας


Λεωφ. Κηφισίας 166, Μαρούσι
+30 210 80 56 859
  • Greek (GR)
  • English (UK)